23.3.2012

Sunny weekend in Switzerland

Pyörähdettiin Erikan kanssa pari viikkoa sitten Saaran tykönä Bernissä. Lennettiin Lufthansan siivin torstaina Frankfurtin kautta ja takaisin sitten maanantaina samaa reittiä tuttuun tapaan. Oli aivan huippua saada matkaseuraksi Erika, joka on kyllä yksi maailman ihanimmista ja aidoimmista ihmisistä. Juttua meillä riitti ja vähän liikaakin ja huomattiin jo Helsinki-Vantaalla, että alkaa pikkuhiljaa skumpat ja viinit nousta hattuun.. Matka Helsingistä Zürichin kentälle meni siis aikamoisissa hihitys-humalatiloissa, onneks jouduttiin / päästiin aina lentokoneissa ihan viimeisille riveille, niin ei koko kone joutunut meidän räpätyksiä ja kikatuksia kuuntelemaan :D

Zürichin kentällä naukattiin vielä lasilliset valkkaria Toblerone-kolmion (mmm, heaven!) kera Saaraa ja Judea odotellessa. Kyyti kun saapui, suunnattiin Zürichin iltaa ihmettelemään tunnelmalliseen pihviraflaan, jossa ruoka oli omituista ja annokset aivan ylihinnoiteltuja. Noh, saatiin kuitenkin massut täyteen ja hiprakka laskuun, joten ei kun Mäkkärin jälkkärit kouraan ja suunnaksi Köniz, jossa Saara ja Jude pitää pientä majaansa :) Saara oli mulle ja Erikalle pedannut vierashuoneeseen ihanan pikkuisen ja maailman mukavimman pedin, johon aika pikasesti köllähdettiinkin pitkän päivän päätteeksi.

Seuraavana aamuna aloitettiin aurinkoinen päivä ihanasti kävelylenkkiä tekemällä tyttöjen (Stara-hauva mukaan lukien) kesken. Vitsi ne maisemat! Vuoristot näkyy pitkällä horisontissa, nurmikko on jo vihreätä, 100 metrin välein tien varressa on mitä uskomattomampia maalaistaloja elukoineen! Vau. Kävelyn jälkeen hypättiin auton kyytiin ja huristeltiin ihmettelemään Bernin ihmisvilinää shoppailujen, käppäilyjen ja Starbucksien merkeissä.

Bernin parlamenttitalon "parvekkeella", maisemat, maisemat..
Bernin kuuluisa kellotorni
Aarre-joki virtaa taustalla
Namm, Pretzels!

Stara-Mari, lempinimeltään ULRICH.
Awww, pikku murunen. Ja mun uudet pinkit korkkarit!

Shoppailu-tsuppailupäivän jälkeen illallistettiin Saaran herkkupöydässä. On se vaan niin hauska, kun Saara nakkaa viinilasin käteen, käskee viihdyttämään itseään ja ihan huomaamatta loihtii maailman mattavimmat herkut! Meidän illan menun alkuruokana oli tomaattikeittoa, pääruokana katkarapurisottoa ja jälkkäriksi vanhaa kunnon perinteistä pannaria kermavaahdolla ja hillolla, slurps. Ruokailun yhteydessä pienissä viinipäissämme parannettiin maailmaa ja kummasteltiin elämiämme. Just what we all needed, I guess :)

Lauantaiaamuna noustiin aikaisin ylös, napattiin Jude meidän kuskiksi ja lähdettiin ajelemaan kohti Geneveä kauniin kevätauringon siivittämänä. Sveitsissä on kyllä niin kaunista, kaikki järvet on toinen toistaan kirkkaampia ja vuoret lumihuippuineen kun pilkottaa horisontissa, niin kyllä mieli lepää :) Bernistä Geneveen normaalisti ajaa vähän alle 2h, mutta onnettomuusruuhkien takia istuskeltiinkin tien päällä sitten hieman pidempään. Paluumatkalla viihdytettiin itsejämme (onko sana?!) erilaisilla leikeillä, joista kyllä paras oli Alkukirjain-leikki: valittiin yksi alkukirjain ja teema, esimerkiksi eläimet. Meillä sitten alko jutut mennä siihen suuntaan, että musta kehkeyty Piipertäjä ja Erikasta Kuntsari - nämä siis meidän ehdottamia eläimiä :D Muita listalla olleita eläimiä olivat mm. kumiankka, kylmäsavulohi ja anaali. Että sellasta!

Piipertäjä aka Pippe & Kuntsari

Geneve oli ihanan pieni ja tunnelmallinen kaupunki :) Uskomattoman kirkas ja turkoosi Lake Geneva vilkkui kokoajan kaupungin maisemissa, samoiten kun Alpit aivan vieressä. Geneven pääkatu oli vilkas ja täynnä kaikkia ihania kauppoja (mm. Pimkie, Tally Weil), joissa saatiinkin taas aikaa (sekä rahaa) kulumaan. Iltapäivästä syötiin ULKONA ihanalla torilla, lämpötilaa sellaset +18°c ♥ Kyllä maistui pizza niin paljon paremmalta ulkona syötynä katusoittajien soittaessa vieressä!

Saara-Mari nyrpeänä, kun mun pizza olikin paljon parempi ;)
Kotimatkalla alkoi Pippeä ja Kuntsaria väsyttämään..
Saara oli kutsunut yhden heidän tsekkiläisen tuttavapariskuntansa meidän kanssa iltaa istumaan. Ennen sitä meidän upea emäntä loihti taas kädenkäänteessä ihan uskomattomat pöydän antimet: Ratatouillea sekä kokonaista uunikanaa, NAM! Alkuilta sujui kosteissa merkeissä juomapelien ja salmarin parissa sekä kielten sekamelskassa. Illan hämärtyessä napattiin taksi allemme ja kurvattiin Bernin keskustassa sijaitsevalle yökerholle, Le Cielille. Partyparty :)

Huhhuh, mitä mammoja!

Sunnuntaina pienen krapulan saattelemana vietettiin rentoa päivää leffojen ja herkkujen parissa. Käytiinhän me myös pyörähtämässä pikkuisella ulkoilmahyppelyllä Könizin lähellä sijaitsevalla huikealla näköalapaikalla! Paikalle noustiin gondoolihissillä ja ilma korkealla oli niin puhdasta. Muutenkin siellä oli ihanan rento ja huoleton fiilis, teki kyllä hyvää :) Enkä voi kyllin hehkuttaa niitä Alppimaisemia.. Käppäiltiin ympäriinsä, ihasteltiin Alppeja, naurettiin ja käytiin syömässä.

Ulrich kurkkii penkin alta :))
Se meni kovaa!
Starakin nauttii Alppimaisemista
Ei ihan mennyt putkeen meidän yhteiset hyppykuvat :D
Olihan yhdet bratwurstit rösteineen pakko maistella!

Illaksi hilattiin itsemme jäkiruokien kera takaisin valloittamaan Saaran ja Juden sohvaa, katseltiin koomassa Hangoveria ja syötiin Saaran vääntämiä herkkupizzoja. Innostuttiin myös Erikan kanssa hoilailemaan youtube-karaokea, oli siinä isäntäväellä kestämistä :D Varmaan nieli kaiken sen siihen turvautuen, että huomenna me ollaankin jo poissa..

Kyllä rucola pizzassa tekee ihmeitä!

Bernin-shoppailureissulta ja Geneven putiikeista löytyi kaikkea pientä keväistä kivaa mulle :) Mangosta raikas valkoinen jakku, Tally Weilistä pari piristävää huivia, pinkit korkkarit Vögele Shoesista ja kaksi rentoa kauluspaitatunikaa Pimkiestä. Ei ole paras mahdollinen paikka shoppailuun tuo Sveitsi ei, lähinnä hintojen takia :o No mutta, kerran kun lomalla oltiin, niin antihan mennä.

Maanantaiaamuna sitten olikin jo aika lähtöä kotiapäin. Saatiin kyyti Bernin rautatieasemalle, josta matkattiin junan kyydissä suoraan Zürichin lentokentälle. Mitä nyt yhdet pienet sakot junassa saatiin.. Loppureissu lentoineen olikin aikamoista juoksemista paikasta toiseen, matkalaukkujen täyttämistä Tax Free-ostoksilla ja hervottomalla määrällä sveitsiläistä suklaata sekä ankeita ajatuksia Suomen loskakeleistä aurinkoisen ja keväisen viikonlopun jatkeeksi.

Sveitsi matkakohteena on IHANA - ihana kaikkine upeine maisemineen, mukavine ihmisineen, mutta kallis. Jos Sveitsiin päin eksyy, niin suosittelen kyllä ihan ehdottomasti pientä ja tunnelmallista Geneveä sekä upeata ja vanhaa Berniä, joka kaikkine korkeuseroineen, siltoineen ja jokineen on aivan ihastuttava :) Mitä itseeni tulee, niin enhän mä Sveitsiin matkaa sen maan takia, vaan Saaran takia. Vaikka Saara olis muuttanut miehinensä koirinensa Azerbaijaniin, niin minähän matkaisin sinne pienen pinkin matkalaukkuni kanssa ja useasti! Plussaahan on aina se, että saa mitä mahtavinta matkaseuraa mukaansa.

Isokiitos Saaralle, Erikalle, Judelle & Ulrichille
Ihana reissu, joka tuli niin oikeeseen saumaan kaiken inhottavan arjen puurtamisen keskellä.

Ainiin ps. Eilen tuli 22 vuotta mulla täyteen ja eilen myös havaitsin ihan tosi
syvän ja pitkän ryppyuurteen mun otsassa! Ikä ei tule yksinään, ei :D

1. Onnea!Mulla kanssa 23 lähestyy ja kriisiä pukkaa, en tykkää.Joku sähkömyyjä kysy multa viikolla et oonhan mä täysikänen, ei sekään kyl ollu kivaa :D Jonkun balanssin ku sais..Sveitsi näyttää tosi ihanalle paikalle!

2. Peppa: Kiitos! <3 Jo me vanhoja ollaan :D kerran apteekissa jotain lääkettä ostaessani multa kysyttiin papereita, epäilivät alle 15-vuotiaaksi.. Ja tästä ei ole kuin puoli vuotta aikaa.

Saara: Mmmm! :)

Jätäppä kommenttia, ihan mitä vain :) asiallista kuitenkin, kiitos!